× Just nu har vi problem med våra formulär. Det går inte att bifoga filer. Vi jobbar på att lösa problemet så fort vi kan. Tillsvidare kan du skicka in ditt formulär utan att bifoga bilagor. Eventuella bilagor kan du istället skicka till oss genom att svara på e-postmeddelandet du får som bekräftelse från oss.
Med start 2024 börjar vi installera vattenmätare hos alla privatkunder. Företagskunder har redan vattenmätare sedan tidigare, nu kommer även privatkunder att få det.
Det här innebär det för dig som är berörd
Brev med information
Det året en vattenmätare ska sättas upp hos dig, får du minst 6 månader innan ett brev från oss med information om vad du behöver förbereda. Cirka tre veckor innan installationen får du ett vykort från oss med förslag på en tid. Om tiden inte passar kan du boka om den. Förgävesbesök debiteras enligt gällande VA-taxa.
Se till att din mätarplats uppfyller kraven
För att vi ska kunna installera en vattenmätare hos dig måste mätarplatsen vara godkänd. Ansvaret och kostnaden för det ligger på dig som fastighetsägare. Eftersom privatkunder inte haft vattenmätare tidigare, har många fastigheter mätarplatser som inte är godkända. Det gäller framför allt i äldre hus. Hur en godkänd mätarplats ska se ut hittar du på www.nsva.se/matarplats.
Eftersom många kunder kommer att behöva åtgärda sina mätarplatser så att de lever upp till ställda krav, kommer vi de första åren att installera vattenmätare hos de kunder som redan har godkända mätarplatser. På så vis får övriga kunder gott om tid att åtgärda sina mätarplatser.
Tidplan
Tidplanen för att installera vattenmätarna under en period på 10 år gäller fortfarande. Men vi har valt att pausa uppsättningen tills vidare. Den tekniska utvecklingen inom mätning går fort för närvarande. Vi vill säkerställa att vi använder rätt teknik för Båstads förutsättningar och utvärdera vilken väg framåt som är den mest fördelaktiga.
Varför ska alla ha vattenmätare?
Att mäta vattenförbrukningen hos alla kunder har flera fördelar:
Idag fördelas kostnaden för den totala förbrukningen hos privatkunder lika på alla. Med mätning kommer varje kund istället att betala för den mängd de själv förbrukar. Debiteringen blir rättvis.
Genom mätning kan du se hur mycket du förbrukar och avgöra om det är rimligt. En orimligt hög förbrukning kan vara en dold vattenläcka som du kan uppmärksamma och åtgärda.
Genom att mäta förbrukningen i hela kommunen kan vi se var förbrukningen skiljer sig från den producerade mängden vatten. Vi kan då lättare se i vilka områden det finns läckor och kan åtgärda dem.
Genom mätning kan vi också se hur belastningen ser ut ledningsnätet. Vi får då möjlighet att styra flödet i ledningarna och kan se till att vattnet finns där det behövs.
Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare
Den här delen av hemsidan visar innehåll från en annan webbplats (api.screen9.com). Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.
Fakturering efter förbrukning dröjer
En ny VA-taxa där debitering sker efter förbrukning kan göras först när 80 procent av vattenmätarna är installerade. Det är efter cirka 8-9 år, år 2031-2032 som planen ser ut nu.
Att det tar så lång tid beror på att vi behöver ha en så rättvis debitering som möjligt. Som VA-taxan ser ut idag fördelas kostnaden för den totala förbrukningen (hos privatkunder) lika på alla. Skulle vi redan från start börja debitera efter förbrukning, blir det efterhand färre och färre kunder i den andra gruppen som får del lika på den allmänna potten. Det finns då en risk för att kostnaden blir orimligt hög för dem. Därför väljer vi att börja fakturera först när 80 procent av mätarna är installerade. Då beräknar vi att kostnaden är mest rättvis för alla.
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse och analysera trafik.
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.