Anmäl översvämning till NSVA
Vi beklagar att du drabbats av översvämning. När du drabbas av översvämning ska du anmäla det både till ditt försäkringsbolag och till oss på NSVA. Du kan anmäla översvämningar till oss i upp till tio år efter händelsen.
Tänk på att så tidigt som möjligt dokumentera händelseförloppet och skadan. Dokumentation i form av foton och ritningar är användbara för vår utredning. Om du som fastighetsägare har ersättningsanspråk är du skyldig att bevisa att skada har uppstått.
Försäkringsbolaget – skadereglering
Anmälan till ditt försäkringsbolag gör du för att få hjälp med skadorna och för att få din skada reglerad. Ditt försäkringsbolag kontaktar sedan NSVA för eventuella regresskrav.
NSVA utreder
När du skickat in din översvämningsanmälan till NSVA, utreder vi anledningen till översvämningen och vilka eventuella åtgärder som kan göras för att undvika att du drabbas igen. Vi tittar också på om du har rätt till ersättning för till exempel självrisk. Vi hanterar även eventuella regresskrav från ditt försäkringsbolag.
Vår tekniska utredning baseras på de uppgifter du har lämnat i din anmälan. Vi kontaktar dig om vi behöver mer information.
Vem ansvarar för vad vid en översvämning?
- NSVA ansvarar för underhåll och dimensionering av huvudledningar.
- Kommunens gatuavdelning ansvarar för höjdsättning av gator och annan kommunal mark samt underhåll av kommunala dagvattenbrunnar (även kallade gallerbrunnar eller rännstensbrunnar).
- Kommunens planavdelning säkerställer att ny bebyggelse görs på lämplig mark.
- Du som fastighetsägare ansvarar för att skydda dig och din egendom och kan själv förebygga översvämningar. Fastighetsägare ansvarar även för att ledningarna inom fastigheten är korrekt anslutna och i gott skick. Läs mer om vilka åtgärder du kan vidta här: se/forebyggoversvamning
Vad ersätts av vem?
Ditt försäkringsbolag ansvarar för att åtgärda och reglera dina skador. Kostnaden för självrisk kan i vissa fall ersättas av kommunen om det efter utredning visar sig att kommunen har ett skadeståndsansvar. Självriskbeloppet ska verifieras med intyg från försäkringsbolaget.
Kostnaden för andra utlägg kan ersättas av kommunen om det visar sig att kommunen har ett skadeståndsansvar. Du behöver då skicka in underlag för kostnaderna samt redovisning hur skadorna har uppkommit och varför kommunen ska ersätta dem. Åldersavdrag ersätts inte och det är inte möjligt att skicka obetalda fakturor till kommunen.
E-post: kundservice@nsva.se eller brev: NSVA, Box 2022, 250 02 Helsingborg
Anmäl översvämning genom formuläret nedan. Till anmälan behöver du ha fastighetsbeteckning, adress och eventuell dokumentation.
Ring kundservice på telefon: 010-490 97 00 om du behöver hjälp.
Anmäl översvämning
Anmäl översvämningen till NSVA genom att fylla i vårt formulär.
Efter din anmälan
När du anmält en översvämning till oss får vi värdefull information om vad som har hänt och hur skadan uppstod. Du får ett automatiskt bekräftelsemejl från oss. Om vi behöver mer information från dig kommer du att bli kontaktad av en av våra handläggare.