Så går det till när vi byter din vattenmätare
Ungefär vart tionde år byter vi ut din vattenmätare. Det gör vi för att se till att vattenmätaren mäter rätt och att du betalar för rätt mängd vatten. Mätarbytet kostar inget.
När det är dags att byta ut din vattenmätare får du ett vykort från oss med en bokad tid. Passar inte den bokade tiden kan du boka om den.
Se till att mätarplatsen är godkänd
För att det ska vara säkert att byta ut din vattenmätare behöver din mätarplats vara godkänd. Innan vi kommer ut till dig behöver du därför se till att din mätarplats lever upp till kraven. Det är du som fastighetsägare som ansvarar för mätarplatsen.
Har din mätarplats brister som behöver lösas innan vi byter din vattenmätare:
- Avboka tiden för mätarbytet.
- Anlita en VVS-firma för att få hjälp med din mätarplats.
- Kontakta oss och boka en ny tid. Vi kan i många fall komma ut och byta vattenmätaren i samband med att VVS-firman är klar. Behöver vattnet stängas av i gatan kontaktar VVS-firman oss.
Var hemma under mätarbytet
En vuxen måste vara hemma under mätarbytet. Våra mätartekniker kommer alltid i NSVA-skyltade bilar och legitimerar sig vid besöket. Mätarteknikern kontrollerar att mätarplatsen är godkänd och om byte går att genomföra. Går allt bra tar mätarbytet 15-20 minuter.
Om inte du eller någon annan vuxen är hemma vid tiden för mätarbytet kommer du att få betala en avgift för förgävesbesök.
Om din mätarplats är underkänd
Om din mätarplats inte lever upp till kraven kan vi inte göra ett säkert mätarbyte. Då går det till så här:
- Vi underkänner din mätarplats och du får betala en avgift för förgävesbesök.
- Vi skickar ett brev till dig med information om vad du behöver ändra på mätarplatsen.
- Anlita en VVS-firma för att lösa bristerna på mätarplatsen.
- Boka en ny tid för mätarbyte med oss inom två månader.
Du får en bekräftelse
Vi skickar en bekräftelse om att vi har bytt din vattenmätare. Bekräftelsen får du antingen via sms, e-post eller vykort beroende på vad du har valt. Du kan ändra hur du vill få aviseringar om vattenmätaren i Mina sidor.
Vi kontrollerar din gamla vattenmätare
Vi lämnar din gamla vattenmätare till ett ackrediterat kontrollorgan för provning. Det gör vi för att se om den mätt rätt. Vi jämför också mätarställningen på den gamla mätaren med den volym vi fakturerat dig på de periodiska fakturorna. Om du betalat för mycket eller för lite korrigeras det på nästkommande faktura. Visar provningen att mätaren mätt fel rättar vi det också på din nästa faktura.
Om det börjar slå i ledningarna efter mätarbytet
I din nya vattenmätare sitter en backventil. Den ser till att orent vatten inte kan strömma tillbaka till det kommunala ledningsnätet. Det är inte backventilen som gör att du får tryckstötar i ledningarna. Det beror på din egen installation. Men tidigare spred sig tryckstötarna till hela ledningsnätet som fungerade som en tryckutjämnare. Nu stannar tryckstöten kvar i din egen installation. Läs mer om tryckstötar och vad du kan göra åt dem.